Pages

Thursday, November 25, 2010

P3K Stroke (sangat PENTING!)

Bismillahirrohmanirrohim...

how's there? it's everything okay? I hope so...

yesterday, I received a sad news from the office, one of the colleagues had a stroke attack while meeting in Jakarta office. he was quite young, about 40s. and since, I know him... that even make us more sad hearing the news... Sir, hope you get well soon...

this is not the first event which happened in my work place, several people already had it... and why is that? and definitely stroke is not good!!
LEARN TO RECOGNIZE A STROKE, BECAUSE A TIME LOST IS A BRAIN LOST



Stroke is...
according to www.strokeassociation.org and www.strokecenter.org
a sudden interruption in the blood supply of the brain. Most strokes are caused by an abrupt blockage of arteries leading to the brain (ischemic stroke).  Other strokes are caused by bleeding into brain tissue when a blood vessel bursts (hemorrhagic stroke). Because stroke occurs rapidly and requires immediate treatment, stroke is also called a brain attack. When the symptoms of a stroke last only a short time (less than an hour), this is called a transient ischemic attack (TIA) or mini-stroke.

Warning Signs
according to www.strokeassociation.org and www.strokecenter.org
numbness Sudden numbness or weakness of the face, arm or leg, especially on one side of the body
confusion Sudden confusion, trouble speaking or understanding
trouble-seeing Sudden trouble seeing in one or both eyes
dizziness Sudden trouble walking, dizziness, loss of balance or coordination
headache Sudden, severe headache with no known cause
If you're experience those warning sign, call and seek medical help immediately.

Cause/Risk
according to http://www.medindia.net/patients/Firstaid_Stroke.htm
  • High Blood Preassure
  • Diabetes
  • Cigarette smoking
  • Heart Disease 

Treatment
  • If you suspect stroke, call emergency medical help
  • Reassure the patient
  • Lay the patient down with head and shoulders slighty elevated
  • If patient is notbreathing well do a CPR
  • Place the patient on the left side if breathing/not responsive
  • Keep the chin slightly extended
      
    Steps to Avoid
  • Never give a suspected stroke victim anything to eat/drink
  • Do not premit the victim to move

And... this is a several step in first aid stroke which I found in Indonesian pages. (according to kaskus.us forum and http://bloggertouch.appspot.com)

(Dengan cara mengeluarkan darah pada setiap ujung jari tangan dan ujung daun telinga)

Ada satu cara terbaik untuk memberikan pertolongan pertama kepada orang yang mendapat serangan STROKE. Cara ini selain dapat menyelamatkan nyawa si penderita, juga tidak menimbulkan efek sampingan apapun.

Pertolongan pertama ini dijamin merupakan pertolongan GAWAT DADURAT yang dapat berhasil 100%.

Sebagaimana diketahui, orang yang mendapat serangan STROKE, seluruh darah di tubuh akan mengalir sangat kencang menuju pembuluh darah di otak. Apabila kegiatan pertolongan diberikan terlambat sedikit saja, maka pembuluh darah pada otak tidak akan kuat menahan aliran darah yang mengalir dengan deras dan akan segera pecah sedikit demi sedikit.

Dalam menghadapi keadaan demikian jangan sampai panik tetapi harus tetap tenang. Si penderita harus tetap berada di tempat semula dimana ia terjatuh (Misal: kamar mandi, kamar tidur, atau dimana saja)
JANGAN DIPINDAHKAN !!!!
Sebab dengan memindahkan si penderita dari tempat semula akan mempercepat perpecahan pembuluh darah di otak. Penderita harus di bantu mengambil posisi duduk yang baik agar tidak terjatuh lagi pada saat itu pengeluaran darah dapat dilakukan.

Untuk yang terbaik gunakan JARUM SUNTIK, namun apabila tidak ada, maka gunakan
JARUM JAHIT/JARUM PENTUL/PENITI yang sudah di-steril-kan dulu dengan cara di bakar diatas api. Setelah jarum steril, segera lakukan PENUSUKAN pada 10 UJUNG JARI TANGAN.

Titik penusukan kira-kira 1 cm dari ujung kuku. Setiap jari cukup di tusuk 1 KALI SAJA dengan harapan setiap jari mengeluarkan tetes darah. Pengeluaran darah dapat dibantu dengan di PENCET apabila darah ternyata tidak keluar dari ujung jari. Dalam jangka waktu kira-kira 10 menit, si penderita akan segera sadar kembali.
 

Bila mulut sipenderita tampak mencong / tidak normal, maka KEDUA DAUN TELINGA sipenderita HARUS DITARIK-TARIK sampai berwarna kemerah-merahan.

Setelah itu lakukanlah 2 KALI PENUSUKAN pada masing-masing UJUNG BAWAH

DAUN TELINGA sehingga darah keluar sebanyak 2 tetes dari setiap ujung daun telinga. Dengan demikian dalam beberapa menit bentuk mulut si penderita akan kembali normal.

Setelah keadaan si penderita pulih dan tidak ada kelainan yang berarti,maka bawalah si penderita dengan hati-hati ke dokter atau rumah sakit terdekat untuk mendapatkan pertolongan lebih lanjut.


Prevention
  • Do regular checkups for Blood Pressure
  • Eat food with less salt
  • Exercise regularly
  • Eat a ba;anced, healthy diet
  • Take Blood Pressure regularly
Hopefully this information is helpful... and let's take a good concern in our health... coz anything is not really worth when we're in sick.

love always,
hanny

No comments: